الأحد، مايو 03، 2009

مدونة تعيد ترتيب أوراقها خوفا من الافلاس

قررت شمس صاحبة مدونة "ضربة شمس" النظر بشكل مختلف لمدونتها ،وان هناك سباقا بين المدونين ولذلك أعادت أوراق مدونتها من جديد خوفا من الأفلاس ، وقالت في مقدمة أوراقها ،كنت حاسة أول ما عملت المدونة اني لما أعوز أكتب حاجة هكتبها بغض النظر عن مين اللي هيقراها أو هيعرفها وبعدين لما دخلت المدونات التانية ولقيتهم تقريباً بيكتبوا كل يوم أو كل أسبوع حسيت زي ما يكون أنا في سباق ولازم أكتب جديد .. حسيت بقى انها معادتش مدونتي .. لأ .. بقت زي مجلة ولازم أطلع عدد يومي أو عدد أسبوعي .. وبتيجي فترات مبلاقيش فيها لا اللي أكلمه ولا اللي أكتبه .. بتبقى فرحة كبيرة وأنا بترجم إحساساتي وخواطري وأي حاجة بتدور في دماغي للورقة والقلم ودلوقت للمدونة ولوحة المفاتيح
فكرت اني ممكن طالما مفيش بوستات جديدة أقضيها فسح عند أصحابي المدونين يعني هبقى مدوِّنة بلا مدوَّنة .. حلوة دي
وبعد تفكير وتمحيص في حالتي وصلت للمهم ألا وهو إني لقيتني دخلت في عالم المدونات مش عشان هدف محدد عايزة أوصله بالتدوين .. لأ خالص لقيتني دخلته علشان مجرد بس أتعرف على العالم الجديد ده لأنه شدني من كتر ما سمعت وقريت عنه وبعد ما فترة التعارف خلصت عجبتني الحكاية واشتغلت فترة كده ورا بعض .. وبعد كده .. هسسس .. لقيتني بعدت خالص وفين وفين كده على ما بكتب بوست جديد أو أدخل عند حد من أصحابي المدونين .. اضايقت اوي بس فكرت ليه بوستاتي فاترة كده وبتطلع في فترات متباعدة ؟؟؟
وفي الآخر عرفت السبب الحقيقي ورا التباطؤ ده وهو إني معنديش هدف محدد للمدونة ، يعني انا دلوقت مش عارفة بدون ليه وعشان ايه وهستفيد ايه وشكلي كده هرجع تاني للمذكرات اللي كتبتها من سنين .. في نوتة زرقا لون بحور الحنين .. ولما عترت فيها رميتها في المهملات .. وقلت صحيح أما صحيح كلام مخبولين


هناك تعليق واحد:

prince4ever يقول...

و الله عندها حق يا استاذ اشرف
الموضوع بقى سباق...يعني مثلا انا بكتب قصص قصيره دايما...م القصص لازم تبقى محبوكه مش اي كلام يكتب و السلام..طب انزل قصه كل يومين ازاي بس..ده انا لو حتى موارييش كليه و دراسه مش هلحق افكر واكتب...الموضوع بقى سباق فعلا
تحياتي
رامي..قصاصة ورق